Τρίτη 14 Μαΐου 2013

Κρητικές γητειές


Γητειά για τον άρρωστο

Για να γίνει καλά ο άρρωστος του λένε την παρακάτω γητειά:
Αρχή ο λόγος του Θεού και ο Θεός είναι λόγος. Άγιε Παντελεήμονα, πρώτε γιατρέ του κόσμου, όπου γιατρεύεις τσι πληγές και διασκορπάς τσοι πόνους, γιάτρεψε το δούλο του Θεού...
(Λέγεται και σταυρώνεται ο άρρωστος τρεις φορές.)

Γητειά για την αιμορραγία από τη μύτη

Άκλερος εζύμωσε, ζεστό ψωμί δεν έδωσε, άκου θάμα, στάσου στάλα.
(Λέγεται και σταυρώνεται ο παθών τρεις φορές.) 


Γητειά για το χτύπημα γενικά

Αϊ- Γιάννης, Αϊ- Γιώργης κι Άγιος Παντελεήμονας εκινήσανε να πάνε κάτω στα Ιεροσόλυμα, στου Χριστού τον τάφο να μάθουνε τση πέτρας, του ξύλου, του σίδερου τη γητειά κι ο Χριστός τούς πάντηξε και τους είπε: «Πού πάτε, παιδάκια μου; Κι αυτοί του απαντήσανε: «Πάμε κάτω στα Ιεροσολυμα να μάθομε τση πέτρας, του ξύλου και του σίδερου τη γητειά». «Γυρίστε, παιδάκια μου. Εγώ θα σας ορμηνέψω. Κρυφά να μην το λέτε, πλερωμή να μη γυρεύετε! Όπως σταυρώσανε το Χριστό οι σκύλοι οι Εβραίοι, στα χέρια, στα πόδια, στην καρδιά και στα πνευμόνια και δεν εκακοσύνεψε και δεν εκακoφόρμισε, ετσά να μην κακοσυνέψει και ο δούλος του Θεού...»
(Σταυρώνεται τρεις φορές η πληγή με το αντικείμενο που χτύπησε.)

Γητειά για το κακό σπυρί

1. Στο όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος. Αμήν (τρεις φορές). Χόρτο και χανιώχορτο τση γης καλό βοτάνι κι απού σε βγάνει να 'ναι καλά κι απού πονεί να γειάνει.
(Λέγεται τρεις φορές.)

2. Με τρία κλωναράκια μουρνιάς σταυρώνομε και λέμε:
Ένα περιβόλι φύτεψα στον Αϊ-Κωνσταντίνο με μηλιά, δάφνη και μουρνιά. Η μηλιά κι η δάφνη ν' ανθεί κι η μουρνιά να ξεραθεί, μήτε πάνω ναφουντώσει μήτε κάτω να ριζώσει.
(Λέγεται τρεις φορές.)

Γητειά για το σκάσιμο των χεριών

Παίρνομε μια πέτρα και σταυρώνομε το σημείο που είναι το σκάσιμο και λέμε τρεις φορές:

Στο όνομα του Πατρός......
Κι έπειτα λέμε:
Καλώς το μνιομόχορτο τση γης καλό βοτάνι απού σε βγάνει ναν' καλά κι απού πονεί να γειάνει. Φεύγε μνιόμα του μνιομάτου μη σε φτάξει το Σαββάτο. Και Σαββάτο ως Σαββάτο θα σε βγάλω από τον πάτο. Είπα σου να ζαρώνεις και να μην πολυαπλώνεις, γιατί θα πατήσω την οράσου να ξοφλήσω τη γενιά σου.

Γητειά για το χτύπημα)

(Γητεύεται μ’ ό,τι πράγμα χτυπήθηκε)
Στο όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος. Αμήν(τρεις φορές).
Άγιοι Ανάργυροι, Άγιοι Πάντες. Δωρεά ευρήκατε, δωρεά δώσετε. Τετάρτη πιάσαν το Χριστό, Πέμπτη τον εσταυρώσανε, πέντε καρφιά τού βάλανε, ούτε όμπιασε ούτε εκακοσύνεψε.

Γητειά για την αγάπη

Ε! Γενάρη Καλαντάρη, βαφτιστή και διαμαντάρη. Εκεί στην έρημο που πας και τσι μοίρες συναντάς. Αν δεις και τη δική μου γλυκοχαιρέτησέ τηνε. Αν κάθεται, να σηκωθεί, να 'ρθει να με μοιράνει. Εγώ το λέω του τοίχου μου κι ο τοίχος του σπιτιού μου, απόψε να ονειρευτώ να δω τον άντρα που θα πάρω (τρεις φορές).
Θυμιάζει το Γενάρη και το λέει στις 31 Δεκεμβρίου, τα μεσάνυχτα.

Γητειά για να δεί τον άντρα που θα πάρει η κόρη

Προφήτη μου Ηλία μου και προφήτη Ησαία μου. Συ που προφήτεψες το Θεό, προφήτεψε και μένα, στον ύπνο μου να δω τον άντρα που θα πάρω. Αv τύχει και τον παντρευτώ, να δω τράπεζα στρωμένη κι εκκλησιά λειτουργημένη. Αν τύχει και δεν τον παντρευτώ, να δω βάτα και κλαδιά κι ολόθολα νερά.
(Λέγεται τρεις φορές.)

Γητειά για την άφτρα

Τοποθετούμε ένα ποτήρι κρασί αποβραδίς έξω στην αυλή και κάτω από τ' άστρα και λέμε, σταυρώνοντας το ποτήρι:
Απόψε άφτρα κι άστρα και το πρωί ούτε άφτρα ούτε άστρα. Την άλλη μέρα το πρωί κάνομε γαργάρες με το κρασί και η άφτρα θεραπεύεται.

 Από το βιβλίο του Βασ. Χαραλαμπάκη "ΗΘΗ ΚΑΙ ΕΘΙΜΑ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ" εκδόσεις "ΣΜΥΡΝΙΩΤΑΚΗΣ"

Δεν υπάρχουν σχόλια: